POLUB MNIE NA FACEBOOKU
Filtry

Co w hamulcach piszczy? Najczęstsze awarie układu hamulcowego i ich objawy

Materiał partnera:

Układ hamulcowy jest układem o dość dużym skomplikowaniu budowy, w którego skład wchodzi wiele części i podzespołów. Nic więc dziwnego, że lista możliwych awarii hamulców jest niezwykle długa. Niektóre usterki pojawiają się jednak zdecydowanie częściej niż inne, a ich objawy potrafią być bardzo charakterystyczne.

Co w hamulcach piszczy?


Awaria układu ABS



ABS ma opinię układu niezwykle trwałego i odpornego na uszkodzenia. Jednak nawet on nie jest całkowicie niewrażliwy na czynniki mogące doprowadzić do jego awarii. Jednym z takich czynników jest jazda po brudnych drogach, co w przypadku polskich kierowców bywa zjawiskiem nader częstym. Unoszony z nawierzchni brud może doprowadzić do zanieczyszczenia czujników prędkości i zakłócić pracę układu. Do uszkodzenia czujników może również dojść na skutek mechanicznego uszkodzenia (gdy na jezdni leży nie tylko brud, ale i małe, twarde przedmioty) lub przegrzania. Zwykle przy okazji uszkodzeniu ulegają również współpracujące z czujnikami "koronki".

Uszkodzenia tarcz i klocków hamulcowych



"Ponieważ tarcze i klocki hamulcowe należą do części samochodowych o typowo eksploatacyjnym charakterze" - tłumaczy ekspert zajmujący się hamulcami samochodowymi w sklepie iParts.pl - "wiele problemów z nimi jest efektem niewłaściwej eksploatacji. W grę wchodzi bardzo wiele możliwych błędów, poczynając od jazdy na zużytych klockach, poprzez dopuszczenie do korozji tarcz, aż po niewłaściwą technikę jazdy".

Objawami uszkodzenia tarcz hamulcowych będą hałasy oraz wibracje odczuwalne podczas hamowania (w tym tzw. bicie tarczy będące np. efektem jej zwichrowania), a z kolei uszkodzone klocki mogą dawać efekt w postaci smrodu spalenizny lub charakterystycznego dźwięku tarcia metalu o metal. Innym objawem awarii hamulców będą również nagrzewające się w czasie jazdy felgi kół.

Problemy z przewodami i płynem hamulcowym



Hamulce to nie tylko elementy cierne i przewody, ale też płyn krążący w tych przewodach. Jeśli płyn hamulcowy przestaje spełniać swoją rolę lub wspominane przewody ulegają uszkodzeniu, pojawiają się poważne problemy. Zbytnie zawodnienie płynu hamulcowego, sparciałe przewody lub korozja wewnętrznych elementów układu mogą być przyczyną tzw. miękkiego pedału hamulca, słabnącej skuteczności hamulców postępującej wraz z ich rozgrzewaniem się lub doprowadzić do usterki pompy czy zacisków hamulcowych. Jak tego unikną?

Przede wszystkim pamiętajmy o regularnej wymianie płynu hamulcowego i to najlepiej na płyn dobrej jakości, od renomowanego producenta. Takie polecane przez specjalistów hamulce samochodowe i płyny hamulcowe znaleźć można m. in. w sklepie iParts.pl - dostawcy produktów uznanych, zachodnich marek.

Pamiętajcie, że w przypadku hamulców nie wolno oszczędzać nie tylko na tarczach czy klockach, ale również na płynie, tym bardziej że to właśnie płyn hamulcowy jest gwarantem sprawnego działania całego układu.